Możliwość zarządzania taryfami przypisanymi do klienta. Pojawia się po kilknięciu w ikonę koła zębatego na liście taryf klienta. Dostępne opcje:
Dodaj nową taryfę – kreator dodawania taryfy klientowi. Definicje taryf pobierane są bezpośrednio z konfiguracji taryf, więc kreator opiera się na predefiniowanych ustawieniach. UWAGA! Niektóre pola formularza posiadają obok ikonę kłódki, która pozwala na odblokowanie ich i wprowadzenie wartości ręcznie. Jeżeli grupa użytkowników, do której należy użytkownik dodający taryfę nie posiada uprawnień do zmiany niektórych zablokowanych pól, to po kliknięciu w ikonę kłódki zostanie otwarte okno logowania, w którym powinna zalogować się osoba posiadająca uprawnienia do zmiany wartości tych pól. Pozwoli to na wprowadzenie zmiany, wylogowanie użytkownika z wyższymi uprawnieniami i powrót do pracy poprzedniego użytkownika.
Taryfa:
Typ taryfy – w zależności od wybranego typu taryfy dane wymagane do zdefiniowania taryfy będą się różnić
Taryfa – wybór taryfy właściwej (taryfa matka)
Ilość cykli rozliczeniowych – wybór taryfy podrzędnej (subtaryfa) - znajduje się tutaj suwak, którym możemy wybrać interesujący na okres trwania umowy wyrażony w ilościach cykli rozliczeniowych. Ilość cykli odpowiada subtaryfie stworzonej wewnątrz taryfy właściwej. Podczas przesuwania suwaka, pola znajdujące się poniżej zostają automatycznie zaktualizowane
Okres rozliczania – definicja pobrana z konfiguracji taryfy
Ilość okresów rozliczeniowych – definicja pobrana z konfiguracji subtaryfy
Abonament (dla taryf łączonych dodatkowo pojawią się abonamenty dla pozostałych usług np. abonament TV) – definicja pobrana z ustawień taryfy, jednakże istnieje możliwość przyznania rabatu: rabat procentowy na czas trwania umowy lub stały rabat. Aby określić wysokość rabatu klikamy w ikonę kłódki i pole procentowe zostanie odblokowane (jeżeli posiadamy odpowiednie uprawnienia). Możemy wpisać tutaj wartość procentową rabatu lub otworzyć kalkulator procentowy (ikonka kalkulatora) i wpisać wartość abonamentu po promocji, a procent wyliczy się automatycznie. UWAGA! Istnieje również możliwość nadania rabatu „na minus”, który zwiększy wartość abonamentu. Wystarczy wpisać większą kwotę w polu wartość po promocji niż w polu wartość taryfy.
Opłata instalacyjna/technologia – należy określić tutaj technologie połączenia klienta i opłatę instalacyjną dla wybranej technologii. Wartość opłaty pobierana jest z taryfy, jednakże po kliknięciu w ikonę kłódki pole zostanie odblokowane i będziemy mogli wpisać wartość ręcznie. UWAGA! Jeżeli w liście widnieje brak, oznacza to, że w skrypcie subtaryfy brakuje zmiennej Oplata_aktywacyjna_x (gdzie x określa technologię instalacji). Poniżej znajdują się dwa pola wyboru:
Wystaw fakturę za opłatę instalacyjną – jeżeli zaznaczone, to po dodaniu taryfy automatycznie zostanie wystawiona faktura za opłatę instalacyjną
Dodaj fakturę za opłatę instalacyjną do bufora – jeżeli zaznaczone, to wygenerowana faktura za opłatę instalacyjna uzyska status „w buforze”, co oznacza, że do momentu jej zatwierdzenia nie będzie ona dokumentem księgowym (nie uzyska numeru i nie wpłynie na saldo klienta oraz nie pojawi się w rejestrze VAT). Narzędzie przydatne, jeżeli nie jesteśmy pewni, czy wszelkie założenia (np. kwota faktury) są założeniami finalnymi. UWAGA! Zatwierdzenia faktury w buforze dokonuje się na karcie klienta z poziomu historii transakcji.
Wydanie zewnętrze – jeżeli przed dodaniem taryfy wydaliśmy klientowi sprzęt z magazynu, to zostanie wystawiony dokument WZ (Wydanie Zewnętrzne), który możemy tutaj wybrać z listy i powiązać z taryfą. Skutkuje to uwzględnieniem informacji dotyczących wydawanego urządzenia na dokumencie Protokół Zdawczo-odbiorczy (PZO). UWAGA! Należy pamiętać, aby do grupy dokumentów do umowy dodać szablon PZO. W innym wypadku dokument ten nie zostanie wygenerowany.
Wartość sprzętu - definicja pobrana z konfiguracji taryfy (zmienna Wartosc_sprzetu), jednakże istnieje możliwość zmiany wartości pola. UWAGA! Pole zniknie, kiedy zostanie przypisane Wydane zewnętrzne.
Download - definicja pobrana z konfiguracji taryfy lub skryptu subtaryfy (zmienna Download)
Upload - definicja pobrana z konfiguracji taryfy lub skryptu subtaryfy (zmienna Upload)
Darmowe minuty (tylko dla taryf telefonicznych) – definicja może zostać pobrana z konfiguracji subtaryfy (zmienna Darmowe_Minuty)
Darmowe numery - definicja może zostać pobrana z konfiguracji subtaryfy (zmienna Darmowe_Numery)
Dokument – znajduje się tutaj lista wyboru, w której określamy jaki dokument finansowy będzie generowany dla dodawanej taryfy w dni naliczania. Domyślnie jest tutaj wybrana Faktura, jednakże można zmienić na: faktura w buforze, transakcja techniczna (transakcja administracyjna, nie jest brana pod uwagę w rejestrze VAT), bez dokumentu (bez wystawiania faktur).
System umożliwia wyłączenie wystawiania faktur dla taryfy klienta, który nie zwrócił podpisanej umowy (lub innych dokumentów). Do momentu zatwierdzenia wymaganych dokumentów, w ustawieniach taryfy będzie wybrana opcja bez dokumentu. Po zatwierdzeniu ustawienie zmieni się na faktura. Aby uaktywnić tę funkcję należy zdefiniować zmienne systemowe z kategorii Dokumenty: DOKUMENTY_zatwierdzony_wlacz_fv oraz DOKUMENTY_zatwierdzony_wlacz_fv_typ_dok
Usługi dodatkowe:
Promocyjne zestawy pakietów TV (tylko dla taryf TV - EVIO) – możliwość dodania do taryfy promocyjnych zestawów pakietów TV EVIO według konfiguracji w Menu > Telewizja > Grupy Pakietowe (Promocje)
Pakiety TV bez promocji (tylko dla taryf TV – EVIO) – możliwość dodania pakietów TV nieobjętych promocją. Po dodaniu można określić datę obowiązywania (od i do) oraz cenę (domyślnie pobrana jest wartość z ustawień pakietu). Jeżeli nie określimy dat, to zostaną pobrane z ustawień taryfy.
Promocje EVIO – Tryb pełnych miesięcy – ta funkcja powinna być wykorzystywana tylko w taryfach TV zawierających promocje (grupy pakietowe) EVIO. Zaznaczenie tej opcji spowoduje wydłużenie taryfy i przypisanych do niej promocji o niepełny miesiąc. Wydłużeniu ulegnie pierwszy cykl, a reszta zostanie przesunięta.
Wybierz usługę dodatkową – możliwość dodania do taryfy usługi dodatkowej np. zewnętrzny adres IP, dzierżawa routera, multiroom. Pojawiają się tutaj usługi dodane do Finanse > Usługi dodatkowe. Dla usług dodatkowych można wygenerować osobna umowę i w tym celu należy wybrać odpowiednią grupę dokumentów. UWAGA! Jeżeli usługę dodatkową dodajemy razem z taryfą właściwą, to możemy uwzględnić ją na umowie do taryfy właściwej i nie musimy generować osobnej. Wystarczy do szablonu umowy dodać zmienne odpowiadające za usługi dodatkowe. Jeżeli dodajemy usługi dodatkowe po dodaniu taryfy właściwej (i wygenerowaniu umowy) zalecamy wygenerować osobną umowę na usługi dodatkowe. Należy pamiętać o stworzeniu odpowiedniego szablonu umowy na usługi dodatkowe.
Daty:
Data startu – data fizycznego startu działania taryfy
Data startu na dokumentach – data startu na umowie, nie ma wpływu na fizyczne działanie taryfy
Dzień naliczania – dzień miesiąca, w którym system automatycznie wygeneruje fakturę za taryfę. UWAGA! Maksymalna wartość to 28.
Data pozycji na fakturze – wzorzec daty pozycji na fakturze
Taryfa po zakończeniu – stan taryfy po zakończeniu umowy: wygaśnie lub będzie kontynuowana
Wyrównanie pierwszego niepełnego okresu – wyrównanie płatności dla taryfy startującej w trakcie trwającego już okresu rozliczniowego np. w połowie miesiąca. Do pierwszej faktury zostanie dodana kwota cząstkowa wyliczona na podstawie pozostałych dni do dnia naliczania np. taryfa startuje 15 marca, a dzień naliczania ustawiony jest na 1. W tej sytuacji system wystawi pierwszą fakturę 1 kwietnia (ponieważ 1 marca już minął) i doda do niej pozycję z kwotą cząstkową za okres od 15 do 31 marca
Okres rozruchowy – ilość dni okresu rozruchowego (testowego), za który system nie naliczy klientowi płatności
Adres świadczenia usługi (Telewizja) – funkcja dostępna tylko dla taryf TV EVIO
Adres – określamy tutaj adres świadczenia usługi/instalacji TV EVIO. Istnieje również możliwość stworzenia nowego adresu instalacji. W tym celu klikamy + i otworzy się kreator Dodaj extra adres instalacj
Dane urządzenia:
Wybierz komputer – określamy tutaj, który z utworzonych komputerów (loginów i haseł) ma być przypisany do dodawanej taryfy. Jeżeli nie stworzyliśmy wcześniej komputera, to możemy stworzyć nowy klikając Utwórz nowy komputer
Wybierz telefon – określamy tutaj który z utworzonych telefonów ma być przypisany do dodawanej taryfy. Jeżeli nie stworzyliśmy wcześniej telefonu, to możemy stworzyć nowy klikając Utwórz nowy telefon
Wybierz STB – wybieramy dekodery STB spośród wydanych klientowi
Wybierz główne STB (pozostałe będą multiroom’em) – określamy, który dekoder będzie dekoderem głównym – pozostałe będą multiroom’em
Dokumenty – wybieramy tutaj grupę szablonów dokumentów, które wygenerują się do dodawanej taryfy. Aby wybrać grupę klikamy Wybierz grupę dokumentów. Jeżeli nie chcemy generować dokumentów do dodawanej taryfy, wybieramy opcję bez dokumentów. W każdej chwili po dodaniu taryfy można wygenerować dokumenty lub je zregenerować. W tym celu przechodzimy do listy Taryfy aktywne/wygasłe/oczekujące i klikamy Zarządzaj taryfami > generowanie dokumentów.
Podsumowanie – wgląd do najważniejszych ustawień dodawanej taryfy
Zakończenie taryfy – narzędzie służące do ręcznego zakończenia aktywnej taryfy klienta. Podczas zakończenia wygenerowane mogą zostać dokumenty rozwiązania umowy, które dostępne będą w sekcji Dokumenty klienta. Dostępne są dwie formy rozwiązania:
Porozumienie stron – zakończenie taryfy bez żadnych konsekwencji dla klienta
Z winy klienta – zakończenie z możliwością wygenerowania noty obciążeniowej dla klienta wyliczanej na podstawie udzielonych ulg i czasu pozostałego do końca umowy
Aby zakończyć taryfę należy określić:
Taryfy klienta – wybieramy taryfę, którą chcemy zakończyć
Forma rozwiązania
Szablon rozwiązania – wybieramy szablon dokumentu rozwiązania umowy według określonej formy rozwiązania
Data złożenia wypowiedzenia – określamy datę złożenia wypowiedzenia
Zachowanie okresu rozliczeniowego – określamy, czy zakończenie taryfy nastąpi natychmiast, czy po okresie wypowiedzenia (z zachowaniem okresu rozliczeniowego). Domyślna wartość ilości okresów rozliczeniowych objętych okresem wypowiedzenia pobierana jest ze zmiennej systemowej z kategorii Finanse > Okres_Wypowiedzenia
Data zakończenia – przy zaznaczonej opcji Zachowanie okresu rozliczeniowego data zakończenia wynika z ilości pozostałych okresów rozliczeniowych wyliczonych na podstawie wartości zmiennej systemowej Okres_Wypowiedzenia. Przy niezaznaczonej opcji domyślnie datą jest aktualny dzień, ale można również określić go samodzielnie
Nota obciążeniowa – przy wyborze formy rozwiązania „Z winy klienta” pojawi się możliwość wygenerowania noty obciążeniowej. Należy wybrać z listy szablon dokumentu noty obciążeniowej. Po dokonaniu wyboru pojawią się kolejne pola: szczegóły noty (lista udzielonych upustów oraz pozostały czas do końca umowy) – nota obciążeniowa zostaje wyliczona na podstawie udzielonych upustów oraz pozostałego czasu do końca umowy. Kwota zostanie wpisana automatycznie do pola Kwota noty, jednakże można ją również wpisać ręcznie. W kolejnych polach wpisujemy ID, numer oraz datę zawarcia zrywanej umowy.
Cesja taryfy – przeniesienie taryfy wraz ze zobowiązaniami oraz urządzeniami (komputer, telefon) na innego klienta. Wybieramy taryfę, którą chcemy przenieść i definiujemy nowego klienta. Opcjonalnie można wygenerować dokument cesji. UWAGA! Należy pamiętać, aby cesjować tylko taryfy, które nie posiadają zadłużeń. Jeżeli obecny klient nie wywiązał się z uregulowania płatności, to wszelkie ustawienia dotyczące blokad i przypomnień taryfy zadziałają na nowym kliencie.
Wstrzymanie taryfy – wstrzymanie taryfy (wystawiania faktur) na określony okres np. na prośbę klienta. Aby wstrzymać taryfę wybieramy ją z listy. Opcjonalnie możemy załączyć skan dokumentu np. wniosek o wstrzymanie usługi. Zaznaczamy interesujące nas cykle i klikamy zakończ. Po tym okresie system automatycznie wznowi generowanie faktur. Wstrzymywać można tylko sąsiadujące cykle. W każdej chwili po zawieszeniu usługi można to zawieszenie wyłączyć. Należy wejść do Preliminarza wstrzymywanej taryfy i kliknąć w jeden ze wstrzymanych cykli. Otworzy się okno wstrzymania taryfy, gdzie odznaczamy interesujące nas cykle. UWAGA! Za wstrzymanie usługi zostanie automatycznie wystawiona faktura na kwotę określoną w zmiennej systemowej z kategorii Zawieszenie: ZAWIESZENIE_oplata. Domyślnie wstrzymanie taryfy możliwe jest na określoną maksymalną ilość cykli (np. 3). Określa to zmienna systemowa: ZAWIESZENIE_cykle. Istnieje również zmienna ZAWIESZENIE_ponowne_zawieszenie określająca ile miesięcy musi minąć, aby klient mógł ponownie zawiesić usługę. Nie powoduje ona jednak blokady możliwości zawieszenia, jest tylko informacją dla klienta na dokumencie.
Zmiana taryfy – zmiana taryfy na inną np. na taryfę z wyższą przepustowością. Wybieramy taryfę, którą chcemy zmienić oraz określamy nową. Dalsza część kreatora jest identyczna jak kreator nowej taryfy.
Generowanie dokumentów – jeżeli podczas dodawania taryfy, przy wyborze grupy dokumentów do wygenerowania zaznaczyliśmy opcję „bez dokumentu”, to do tej taryfy nie zostały one wygenerowane. Ta opcja służy do ręcznego wygenerowania dokumentów do wybranej taryfy. Wybieramy taryfę i opcjonalnie zmieniamy technologię i opłatę instalacyjną (jeżeli faktura za opłatę instalacyjną została już wystawiona np. wybraliśmy tę opcję podczas dodawania taryfy, to nie zaznaczamy tutaj opcji Wystaw fakturę za opłatę instalacyjną – analogicznie w odwrotnej sytuacji) oraz wartość sprzętu. W następnym kroku określamy datę na dokumentach oraz grupę dokumentów do wygenerowania.
ReGenerowanie dokumentów – służy do zregenerowania (poprawy) wygenerowanych dokumentów. Pozwala na uwzględnianie zmian np. danych klienta lub ustaleń dotyczących taryfy na wygenerowanych już dokumentach. Na liście wybieramy interesującą nas umowę i klikamy ikonę serca. W kreatorze definiujemy wymagane dane i potwierdzamy przyciskiem Wygeneruj.