W celu dodania klienta, należy otworzyć okno kreatora klienta. Okno kreatora można otworzyć na trzy sposoby:
- klikając w ikonę "+" w prawym górnym rogu paska bocznego
- wybierając opcję z menu klienci > nowy klient
- używając skrótu klawiszowego ctrl+u
Kreator umożliwia dodanie dwóch typów klientów: Osoba fizyczna, Firma lub instytucja oraz RBSA (wymagany jest moduł RBSA). Istnieje również możliwość dodania klienta zainteresowanego. W kreatorze należy zdefiniować:
- Dane klienta:
- Nazwisko i imię (dla firm lub instytucji: Nazwa Firmy)
- Numer PESEL oraz seria i numer dowodu osobistego (dla firmy lub instytucji: NIP, Regon, reprezentant)
UWAGA! Domyślnie te dane są wymagane, jednakże istnieje możliwość wyłączenia tego wymogu (np. kiedy klient nie posiada numeru PESEL). W tym celu należy przejść do Ustawienia net47 > zmienne systemowe i zmienić wartości zmiennych: dla numeru dowodu: CLIENT_identity_required oraz dla peselu: CLIENT_pesel_required.
- Dane współmałżonka
- Adres zamieszkania (dla firm/instytucji: Siedziba firmy):
- Adres zamieszkania – istnieją dwie możliwości wprowadzenia adresu: adres w rejestrze TERYT lub adres poza rejestrem TERYT. Aby dodać adres poza rejestrem TERYT należy zaznaczyć kratkę Adres poza rejestrem TERYT.
UWAGA! Aby dane adresowe były poprawnie uwzględniane w generatorze zakończeń sieci SIIS należy dodawać adresy objęte rejestrem TERYT. Aby poprawić adresy nieTerytowe na Terytowe należy skorzystać z narzędzia menu > narzędzia > Wyszukiwarka NieTerytowych adresów.
- Dane kontaktowe:
- Telefon kontaktowy – dostępne są 2 typy: komórkowy i stacjonarny. W pierwszym polu dostępny jest tylko numer komórkowy. Po kliknięciu + można dodać więcej numerów telefonów. UWAGA! Domyślnie numer telefonu jest wymagany, jednakże możliwe jest wyłączenie tego wymogu. W tym celu należy zmienić wartość zmiennej systemowej: CLIENT_cellphone_required
- Utwórz skrzynkę pocztową – ta opcja umożliwia stworzenie klientowi skrzynki pocztowej na serwerze pocztowym. Należy wybrać domenę dla konta pocztowego. Pozostawienie pustego pola Login spowoduje, że login zostanie nadany automatycznie.
- Dopisz zewnętrzny adres e-mail – np. prywatny adres e-mail klienta.
- Panel użytkownika – ta opcja umożliwia ręczne określenie loginu oraz hasła klienta do Panelu Klienta. Jeżeli pole login zostawimy puste, to system nada go automatycznie (będzie nim ID klienta). Klikając w przycisk Losowe Hasło wygenerujemy losowe hasło.
- Adres instalacji i korespondencyjny – jeżeli pozostawimy je puste, to domyślnie oba te adresy odziedziczą wartość adresu zamieszkania UWAGA! Adres instalacji odnosi się do wszystkich komputerów (loginów) klienta, które nie mają zdefiniowanego indywidualnego adresu instalacji.
- Grupy klienta, konta bankowe i adnotacje:
- Grupy klienta – określamy tutaj do jakich grup klientów będzie należał dodawany klient. W tym celu klikamy w białe pole i wybieramy wymagane grupy. UWAGA! Możemy określić do jakiej grupy domyślnie będą trafiali wszyscy nowi klienci (ta grupa pojawi się domyślnie w polu). W tym celu należy zmienić wartość zmiennej systemowej: CLIENT_default_group (do wartości zmiennej wprowadzamy ID wymaganej grupy klientów, które widnieje obok nazwy grupy w tabeli Grupy klientów (Menu > klienci > grupy).
- Konto bankowe – określamy tutaj numer indywidualnego konta bankowego do wpłat klienta. UWAGA! Domyślnie podanie numeru konta bankowego jest wymagane, jednakże możliwe jest wyłącznie tego wymogu. W tym celu należy zmienić wartość zmiennej systemowej: CLIENT_bank_required.
- Adnotacje i uwagi – wprowadzamy tutaj krótkie adnotacje na temat klienta