Baza wiedzy   /   Klient

Dodawanie klienta

Utworzono 20-01-2023 14:02

W celu dodania klienta, należy otworzyć okno kreatora klienta. Okno kreatora można otworzyć na trzy sposoby:

  • klikając w ikonę "+" w prawym górnym rogu paska bocznego
  • wybierając opcję z menu klienci > nowy klient
  • używając skrótu klawiszowego ctrl+u

Kreator umożliwia dodanie dwóch typów klientów: Osoba fizyczna, Firma lub instytucja oraz RBSA (wymagany jest moduł RBSA). Istnieje również możliwość dodania klienta zainteresowanego. W kreatorze należy zdefiniować:

  1. Dane klienta:
    1. Nazwisko i imię (dla firm lub instytucji: Nazwa Firmy)
    2. Numer PESEL oraz seria i numer dowodu osobistego (dla firmy lub instytucji: NIP, Regon, reprezentant)
      UWAGA! Domyślnie te dane są wymagane, jednakże istnieje możliwość wyłączenia tego wymogu (np. kiedy klient nie posiada numeru PESEL). W tym celu należy przejść do Ustawienia net47 > zmienne systemowe i zmienić wartości zmiennych: dla numeru dowodu: CLIENT_identity_required oraz dla peselu: CLIENT_pesel_required.
    3. Dane współmałżonka
  2. Adres zamieszkania (dla firm/instytucji: Siedziba firmy):
    1. Adres zamieszkania – istnieją dwie możliwości wprowadzenia adresu: adres w rejestrze TERYT lub adres poza rejestrem TERYT. Aby dodać adres poza rejestrem TERYT należy zaznaczyć kratkę Adres poza rejestrem TERYT.
      UWAGA! Aby dane adresowe były poprawnie uwzględniane w generatorze zakończeń sieci SIIS należy dodawać adresy objęte rejestrem TERYT. Aby poprawić adresy nieTerytowe na Terytowe należy skorzystać z narzędzia menu > narzędzia > Wyszukiwarka NieTerytowych adresów.
  3. Dane kontaktowe:
    1. Telefon kontaktowy – dostępne są 2 typy: komórkowy i stacjonarny. W pierwszym polu dostępny jest tylko numer komórkowy. Po kliknięciu + można dodać więcej numerów telefonów. UWAGA! Domyślnie numer telefonu jest wymagany, jednakże możliwe jest wyłączenie tego wymogu. W tym celu należy zmienić wartość zmiennej systemowej: CLIENT_cellphone_required
    2. Utwórz skrzynkę pocztową – ta opcja umożliwia stworzenie klientowi skrzynki pocztowej na serwerze pocztowym. Należy wybrać domenę dla konta pocztowego. Pozostawienie pustego pola Login spowoduje, że login zostanie nadany automatycznie.
    3. Dopisz zewnętrzny adres e-mail – np. prywatny adres e-mail klienta.
    4. Panel użytkownika – ta opcja umożliwia ręczne określenie loginu oraz hasła klienta do Panelu Klienta. Jeżeli pole login zostawimy puste, to system nada go automatycznie (będzie nim ID klienta). Klikając w przycisk Losowe Hasło wygenerujemy losowe hasło.
    5. Adres instalacji i korespondencyjny – jeżeli pozostawimy je puste, to domyślnie oba te adresy odziedziczą wartość adresu zamieszkania UWAGA! Adres instalacji odnosi się do wszystkich komputerów (loginów) klienta, które nie mają zdefiniowanego indywidualnego adresu instalacji.
  4. Grupy klienta, konta bankowe i adnotacje:
    1. Grupy klienta – określamy tutaj do jakich grup klientów będzie należał dodawany klient. W tym celu klikamy w białe pole i wybieramy wymagane grupy. UWAGA! Możemy określić do jakiej grupy domyślnie będą trafiali wszyscy nowi klienci (ta grupa pojawi się domyślnie w polu). W tym celu należy zmienić wartość zmiennej systemowej: CLIENT_default_group (do wartości zmiennej wprowadzamy ID wymaganej grupy klientów, które widnieje obok nazwy grupy w tabeli Grupy klientów (Menu > klienci > grupy).
    2. Konto bankowe – określamy tutaj numer indywidualnego konta bankowego do wpłat klienta. UWAGA! Domyślnie podanie numeru konta bankowego jest wymagane, jednakże możliwe jest wyłącznie tego wymogu. W tym celu należy zmienić wartość zmiennej systemowej: CLIENT_bank_required.
    3. Adnotacje i uwagi – wprowadzamy tutaj krótkie adnotacje na temat klienta